Monica Bunnik

Vertrouwen als basis voor feedback

Waarom is feedback geven toch zo lastig?

Er is zoveel info te vinden over feedback geven, en ook heel wat teams hebben training gehad om deze gesprekstechniek eigen te maken…. En toch: doe het maar eens….

 

Het belangrijkste wat hieraan ten grondslag ligt, is het gevoel van veiligheid. Als je je veilig voelt, stap je makkelijk op iemand af: “Heb je even tijd? Ik wil wat met je bespreken…” En voel je je niet veilig, dan loop je het liefst met een grote boog om iemand heen. Of je ‘bespreekt’ het met een andere collega…

 

Oftewel: het is belangrijk dat het onderling vertrouwen binnen het team goed is. Zie ook de onderste laag van de piramide van Lencioni. Als dat goed zit, kunnen goede discussies gevoerd worden. En wordt feedback geven niet uit de weg gegaan.

 

Hoe bereik je dat?
Het voornaamste: zorg dat iedereen binnen het team elkaar beter leert kennen. Praat met elkaar over privé, praat over gevoel, en leer elkaars kwaliteiten/ valkuilen kennen (persoonlijkheidsprofielen).

 

Enkele concrete tips:
- elke maandagmorgen een rondje met ‘hoe was je weekend’
- organiseer vrijdagmiddagborrels
- laat medewerkers 1-op-1 koffietjes met elkaar doen.
- Tijdens vergaderingen: maak er een gewoonte van om gevoel uit te spreken. Zoals: ik baal er wel van dat het werk niet is voorbereid. (De medewerkers zien toch wel aan iemand dat ie baalt, kan het maar beter gewoon uitgesproken worden toch).
- voortbouwend op de vorige: wel zo fijn als positieve en negatieve feedback in balans zijn, dus zorg ook voor genoeg complimenten
- stel de feedbackvraag: ‘heb je nog feedback voor me?’ Het is dan makkelijker voor de ander om eventuele frustraties uit te spreken
- Neem persoonlijkheidstesten af (bv DISC).

 

Veel plezier met het bouwen aan onderling vertrouwen!

 

https://www.linkedin.com/posts/monicabunnik_waarom-is-feedback-geven-toch-zo-lastig-activity-7165708537606627328-6VkJ?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Monica Bunnik